אוטיזם
אוטיזם הינה תסמונת קשה ומורכבת, הפוגעת ביכולת לקלוט מסרים ולפרשם, וגורמת לקושי בפיתוח קשרים עם הסביבה. התסמונת נובעת מבעיה נוירולוגית מולדת ומלווה את הסובל ממנה במשך כל ימי חייו. אוטיזם נחשב כהפרעת התפתחות נרחבת, וכולל פגיעה בשלושה תחומים מרכזיים – תקשורת, התנהגות, ותפקוד חברתי.
פירוש המילה אוטיזם הינה התרחקות מהסביבה וניתוק מהמציאות. חוקרים סוברים כי אוטיזם נגרם מצירוף של מספר גורמים, כמו תורשה (שכיחות גבוהה בתאומים, למשל), זיהומים אצל האם בזמן ההריון, מצוקה בעת הלידה (כמו חוסר בחמצן), שוני במבנה המוח, ובעיות במערכת החיסונית.
במה מתאפיין אוטיזם ?
להלן ארבעת המאפיינים המרכזיים של אוטיזם :
- הפרעה באינטרקציה חברתית – נפגעי אוטיזם אינם מודעים לרגשותיהם, צורכיהם ורגשתיהם של הסובבים אותם. הסובל מאוטיזם נוטה להתבודד ולעיתים אף נרתע ממגע גופני, ואינו מיידע את סביביתו על צרכיו (רעב, עייפות) או עושה זאת באמצעות התפרצויות זעם קיצוניות.
- הפרעה בתקשורת מילולית ושאינה מילולית – נפגעי אוטיזם אינם עונים כשפונים אליהם ואינם משתלבים במגע בין אנושי יומיומי, הינם בעלי עיכוב שפתי חלקי או מלא, וחלקם יעדיפו אמצעי תקשורת אחרים (תמונות למשל). נפגעי אוטיזם אינם יוצרים קשר עין עם האדם שמולם ואינם משתמשים בהבעות פנים.
- התנהגות חזרתית – תנועות חוזרות של גופם (נדנוד הגוף, נפנוף ידיים, וכדומה), דרישה לסדר ועקביות מוחלטת, ותחומי ענין מצומצמים.
- בעיות בויסות חושי – דוגמת חוסר רגישות לכאב, או עודף רגישות למגע.
כיצד מאבחנים אוטיזם ?
על אף שמדובר בתסמונת נוירולוגית, אין אפשרות לאבחן אוטיזם בשלב ההריון. אבחון מלא של אוטיזם ניתן לבצע מגיל שנה וחצי ולרוב בגיל שלוש עד חמש שנים, אולם ניתן להבחין בחוסר תגובה של התינוק כבר בגיל 4 חודשים, ובגיל 6 חודשים ניתן לזהות בברור חוסר ביצירת קשר עין.
אבחנת התסמונת נעשית על בסיס קליני התנהגותי, ומורכבת מבחינת יכולותיו של הנבדק בתחומי ההתנהגות החברתית והתקשורתית. אבחון אוטיזם נעשה על בסיס תצפיות, שיחות עם ההורים על התנהגות הילד, ושימוש במבחנים פסיכולוגיים. חשוב לזכור כי אבחון מוקדם יאפשר טיפול מוקדם, והתאמת תוכנית טיפול מיטבית לילד.
אוטיזם ואפשרויות הטיפול בתסמונת
אבחון אוטיזם אינו סוף התהליך אלא תחילתו. בישראל קיימות מסגרות חינוך לילדים אוטיסטים, בהם יש מטפל צמוד וקבוע לכל אוטיסט. החינוך האוטיסטי בישראל הוא אחד המתקדמים בעולם וידע הצלחות רבות. במסגרות אלה נבנית עבור הילד תוכנית התערבות שמטרתה הכנה לחיים, כך שיוכל לתפקד ולעבוד. הילד האוטיסט חווה ומתנסה בסביבה חברתית, לומד לקשור קשרים חברתיים, ולומד על סביבתו והמשאבים הנדרשים ממנו על מנת להיות חלק אינטגרלי ממנה.