אבחון

אבחון הינו כלי בדיקה המורכב ממידע שנאסף וממערכת מבדקים ותצפיות, בעזרתם ניתן לאפיין את תפקודיו של הנבדק בתחומים שונים, לזהות נקודות חולשה וחוזק, ולשים את האצבע על קשיים ספציפיים. אבחון מאפשר לזהות את האסטרטגיות בהן משתמש בנבדק בפתרון בעיות, ומספק מידע על דרכי חשיבתו. אבחון יכול להתבצע במפגש אחד או במספר מפגשים, בהתאם לאופיו.

מטרת האבחון הינה לאתר את יכולות הנבדק על מנת שישמשו ככלי עזר להתמודדות עם קשיים. בסיום תהליך אבחון מתקבלת תמונה כללית המאפשרת לנבדק לזהות מהן הנקודות המעכבות אותו ומהן דרכי ההתמודדות העומדות בפניו. אבחון מאפשר בניית תוכנית פעולה לקידום עצמי וגישור על פערים .

מתי מתעורר צורך לבצע אבחון ?

אבחון הוא כלי מתאים כאשר קיים קושי בתחום כלשהו – קושי רגשי, דידקטי, קשיי קשב וריכוז. פניה לאבחון תבוצע כאשר קיימת תחושה שמצאי הכלים הקיים אינו יכול לענות על הקשיים, כאשר נדרש להבין את מקורם, וכאשר יש צורך בתוכנית טיפולית אחרת על מנת לעזור להתגבר עליהם.

מה תפקידו של המאבחן בתהליך אבחון ?

מאבחן הינו אדם שהוכשר לכך, והינו מומחה בתחום בו מבוצע אבחון, ובמיוחד – מומחה לליקויים אותם האבחון מבקש לבדוק. על המאבחן להיות מודע למצבו של הנבדק, כמו גם למגבלות המבחנים והבדיקות אותן הוא מבצע, ולהתאימם לו בצורה מיטבית.

דוגמאות לסוגים שונים של אבחון

  1. אבחון פסיכולוגי – אבחון מקיף ומעמיק במטרה ליצר תמונה כוללת המתארת את האדם מבחינה רגשית ואינטלקטואלית, מגלה את עולמו הפנימי, מזהה את מוקדי הכוח, מאפיינת את מוקדי הקושי ודרכי ההתמודדות עימם, וכן ממחישה את אופן התקשורת החברתית אותה הוא מקיים. אבחון פסיכולוגי הוא לרוב פרטני ואינו נערך בקבוצה.
  2. אבחון פסיכו דידקטי – משלב בתוכו אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי במטרה לקבל תמונה רחבה ככל האפשר על כישורי למידה, כישורים רגשיים ורמת האינטיליגנציה של הנבדק. אבחון שכזה מאפשר לאתר פערים במיומנויות למידה של הנבדק ומאפשר לזהות ליקויי למידה כמו גם קשיי קשב וריכוז. אבחון פסיכודידקטי מתבצע על ידי שני אנשי צוות מקצועיים – פסיכולוג ומאבחן דידקטי.
  3. אבחון תעסוקתי – סדרת מבחנים שעובר מועמד לעבודה במטרה לזהות את כישוריו, להעריך את אישיותו, התנהגותו, ותפקודו בקבוצה. אבחון מקצועי כולל גם ראיון פסיכולוגי עם המועמד , בסופו נכתבת חוות דעת על המועמד והתאמתו לתפקיד.

אבחון בריפוי בעיסוק – מיועד להערכת תפקוד בתחומים שונים ונרחבים – מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, גרפומוטוריקה, תפיסה וקוגניציה, התארגנות ועוד. בהערכת האבחון מושווים הישגי הנבדק למצופה ממנו על פי גילו ורמת התפתחותו, ובמקרה הצורך נבנית תוכנית טיפולית.

אפשרות להגיב סגורה

מאמרים נוספים מ"מושגי יסוד"